Coraz dłuższe dni i wyższa temperatura sprawiają, że chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu niż na siłowni czy sali do fitnessu.Naturalnym wyborem stają się takie sporty, jak nordic walking czy bieganie, które nie tylko świetnie dotleniają i poprawiają kondycję fizyczną, ale dbają także o naszą równowagę psychiczną. Ale trening to nie wszystko. Do zwiększenia efektów naszej pracy niezbędna jest także zdrowa, zbilansowana dieta. Wyjaśniamy, dlaczego ruch na świeżym powietrzu wywiera zbawienny wpływ na stan naszej głowy. Podpowiadamy także, jak powinna wyglądać zdrowa dieta biegacza!

Bieganie, a zdrowie psychiczne – Gdzie leżą punkty wspólne?

Przede wszystkim bieganie wpływa na redukcję hormonu stresu. Jeśli znacie jakiegoś biegacza z pewnością widzieliście nie raz, że w trudnych chwilach, aby wyciszyć chaos panujący w głowie zakłada on buty do biegania i idzie wykonać trening. To doskonały sposób na uspokojenie się po ciężkim dniu w pracy. Wystarczy, że wyjdziemy do parku, lasu albo chociaż na bieżnię, a już po kilku minutach czujemy, jak opadają z nas negatywne emocje. Jeśli tylko uda nam się znaleźć swój rytm i tempo, możemy wykorzystywać bieganie do „uciekania” od codziennych frustracji. Oczywiście, chodzi o uciekanie w tym dobrym znaczenia. Podczas wysiłku fizycznego umysł pracuje znacznie jaśniej i łatwiej szuka nam się nowych, lepszych i bardziej kreatywnych rozwiązań. To jednak nie wszystko.

Badania naukowe wykazały, że regularnie wykonywany wysiłek typu cardio (jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze) sprawdzał się doskonale u osób ze zdiagnozowanymi zaczątkami depresji u których bardzo często występuje niedobór neuroprzekaźników odpowiedzialnych za dobre samopoczucie, jak serotonina czy dopamina.

Podczas wysiłku o stałej, umiarkowanej intensywności w organizmie dochodzi do ich nadprodukcji, co u chorych przekładało się na obniżenie poziomu lęku, stresu i uczucia ciągłego napięcia.

Bieganie, a pewność siebie

Bieganie, a pewność siebie

Regularne uprawianie sportu zawsze wiąże się z tym, że mamy dni lepszej i gorszej dyspozycji. Jeżeli zachowamy jednak tę samą częstotliwość wysiłku pomimo złego samopoczucia bardzo szybko zauważymy, że sport buduje charakter, zwiększa pewność siebie i decyzyjność. Podczas treningu znacznie łatwiej ułożyć nam harmonogram dnia. Obserwowanie postępów i przekraczanie kolejnych barier uzmysławia nam, do czego jesteśmy tak naprawdę zdolni oraz, że nie ma granic, których dzięki uporowi nie możemy przekroczyć. Uczy nas odpowiedzialności za swoje postępowanie i tego, że musimy na sobie polegać. Oczywiście cele powinny być dopasowane do naszych możliwości i stopniowane. Nie chodzi przecież o to, aby po kilku latach siedzenia a kanapie nagle przebiec maraton.

Bieganie, a nowe znajomości

Choć mówi się, że bieganie jest sportem indywidualnym, nic nie stoi a przeszkodzie abyśmy w swojej okolicy poszukali lokalnych grup biegowych. Dzięki temu poznamy wiele osób, które pasjonują się tym samym, co my i cenią w swoim życiu podobne wartości. To szansa na poznanie nowych ludzi i zawarcie ciekawych znajomości.

Jak powinna wyglądać dieta biegacza?

Jak powinna wyglądać dieta biegacza?

Choć bieganie to nie kulturystyka sylwetkowa, gdzie zwykło się liczyć każdy gram makroskładników nadal warto zadbać o podaż energii ze zdrowych źródeł. Pamiętajmy więc o tym, aby unikać produktów przetworzonych, a także bogatych w cukry proste i tłuszcze nasycone. Starajmy się nie spożywać zbyt często produktów typu fast food oraz słodyczy. Kaloryczność spożywanych posiłków powinna być dopasowana do aktualnej intensywności treningowej. W końcu nie chodzi nam o przesadne nabieranie masy mięśniowej. Dbajmy o prawidłowe nawodnienie organizmu oraz odpowiednią podaż witamin i mikroelementów z warzyw i owoców. Dzięki temu unikniemy problemów z zaburzeniami elektrolitowymi.

Bieganie to piękny, ale i wymagający sport, który testuje nas nie tylko psychicznie, ale i fizycznie. Kiedy jednak złapiesz bakcyla, bardzo trudno się od niego uwolnić,a  ruch zaczyna wchodzić w krew. Jeżeli szukasz sprawdzonego sposobu na zachowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, trudno o lepsze rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *