Witamina C określana również mianem kwasu askorbinowego jest to związek, którego właściwości wykorzystywane są w medycynie, jak i w kosmetyce. Witamina ta słynie głównie ze wspomagania odporności ludzkiego organizmu. Warto jednak pamiętać, że jest to również skuteczny przeciwutleniacz, który powstrzymuje procesy starzenia, działa przeciwnowotworowo i wspiera pracę układu krążenia. Substancja ta jest niezbędna organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, gdyż bierze udział w wielu zachodzących w nim procesach. Czy da się przedawkować witaminę C? Jakie są objawy jej zbyt wysokiego poziomu w organizmie i czym on grozi?

Witamina C – zapotrzebowanie i źródła

Zapotrzebowanie na tę witaminę zależne jest od płci, wieku oraz stanu zdrowia człowieka. U dzieci witaminę C można przedawkować w przypadku, kiedy jej dzienna podaż wynosi powyżej 40 mg. Zalecana dawka witaminy C dla dorosłej osoby wynosi od 100 do 200 mg tego związku na dobę. Dawka powyżej 1000 mg wiąże się z przykrymi objawami przedawkowania. Co ważne, zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wzrasta w pewnych przypadkach (osoby palące i pijące, kobiety karmiące, cukrzycy, zaburzenia łaknienia, wymioty i biegunka, nadciśnienie tętnicze, stany chorobowe, intensywny wysiłek fizyczny). Gdzie znajdę najwięcej witaminy c? Najwięcej witaminy C ma w sobie:

  • czarna porzeczka,
  • natka pietruszki,
  • jarmuż,
  • brukselka,
  • brokuł,
  • papryka,
  • dzika róża,
  • cytryny.

Co ma najwięcej witaminy C? Pierwsze miejsce zajmuje dzika róża, która w 100 g zawiera aż 500-700 mg kwasu askorbinowego.

Czy da się przedawkować witaminę C?

Czy można przedawkować witaminę C? Tak, chociaż jest to dosyć trudne. W przypadku umiarkowanego spożycia kwasu askorbinowego (30-180 mg na dobę), ok 70-90% związku zostanie wchłoniętego. Jeżeli doszłoby do większej podaży witaminy C (powyżej 1000 mg/dobę) wówczas jej absorbcja przez organizm spada do 50 procent. Nadmiar witaminy odznacza się niską toksycznością i nie gromadzi się w organizmie. Nie wykorzystany przez organizm kwas askorbinowy jest wydalany z organizmu wraz z moczem w przeciągu paru godzin od spożycia. Jest to powiązane z tym, iż jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Organizm jest więc w stanie ochronić się przed możliwą hiperwitaminozą.  Ponadto, dokładnie kontroluje stężenie witaminy C w tkankach i osoczu, w szczególności w trakcie jej suplementacji. Łatwiej jest przedawkować witaminę C poprzez stosowanie leków czy suplementów z nią w składzie. Jeśli chodzi o nadmierne spożycie kwasu askorbinowego pochodzącego z pożywienia (warzywa, owoce) jest to właściwie niemożliwe. Aby doszło do zbyt wysokiego poziomu tego związku w organizmu trzeba by było spożywać ogromne ilości warzyw i owoców. Przykładowo jest to spożycie w ciągu doby 20 kg jabłek, 13 papryk czy 29 pomarańczy. Osoby stosujące zrównoważoną i zbilansowaną dietę czy sięgające po catering dietetyczny, nie są narażone na przedawkowanie. Takie ryzyko wzrasta w przypadku zażywania suplementów diety. Wtedy trzeba się liczyć z tym, iż wystąpią objawy przedawkowania witaminy c. Na hiperwitaminozę narażone są osoby stosujące monotonną dietę.

Witamina C przedawkowanie

Przedawkowana witamina c-objawy

Jakie są objawy przedawkowania witaminy c? Przedawkowanie witaminy C występuje wtedy, gdy codziennie spożywa się minimum 1000 mg dziennie tej substancji i to przez dłuższy czas. Nadmiar witaminy C w organizmie nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia człowieka, gdyż organizm posiada pewne mechanizmy chroniące. Wbrew pozorom, zbyt wysoka podaż tego związku nie jest jedna obojętna dla ludzkiego ciała, gdyż daje pewne nieprzyjemne dolegliwości.

Przedawkowania witaminy c objawy:

Najczęściej przedawkowana witamina c objawy daje takie jak:

  • zgaga,
  • refluks,
  • wzdęcia,
  • skurcze brzucha,
  • nudności,
  • wymioty,
  • biegunka,
  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe,
  • uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej.

Zbyt wysoka podaż kwasu askorbinowego może prowadzić też do wystąpienia wysypki skórnej. Objawy te ustępują przeważnie po zniwelowaniu stosowanych dawek tego związku czy też odstawienia suplementacji. Nadmiar obecności witaminy C w organizmu może także skutkować wyniszczeniem szkliwa zębów czy też powstaniem niewłaściwego odczynu pH w jamie ustnej. Chcąc temu uniknąć, należy przepłukać usta wodą po przyjęciu witaminy C i pamiętać o właściwej higienie jamy ustnej.

Jakie są skutki przedawkowania witaminy C?

Czym grozi przedawkowanie witaminy C? Nadmierne przyjęcie kwasu askorbinowego może okazać się dla niektórych niebezpieczne. Na wysoki poziom tego związku w organizmu muszą uważać osoby z kamicą nerkową oraz ludzie z tendencją do tworzenia się kamieni w układzie moczowym. Według badań, osoby przyjmujące codziennie powyżej 1000 mg kwasu askorbinowego, częściej zmagają się z kamieniami nerkowymi, aniżeli osoby zapewniające organizmowi jej umiarkowaną ilość. Jakie są skutki przedawkowania witaminy c? Nadmiar witaminy C przekształca się w kwas szczawiowy, który wytrąca się z wapniem w formie kamieni w drogach moczowych. Regularne zażywania zbyt wysokich dawek tego związku skutkuje do nadmiernego wchłaniania żelaza. U zdrowych osób takie zjawisko nie stanowi problemu, aczkolwiek u osób z hemochromatozą może doprowadzić do zaostrzenia przeciążenia żelazem, a co za tym idzie, przyczynić się do uszkodzenia tkanek, wątroby, niewydolności serca czy cukrzycy. Przedawkowanie kwasu askorbinowego okazuje się także niebezpieczne w tracie przyjmowania pewnych leków. Substancja ta może wchodzić z nimi w interakcje. Witamina C w dawce powyżej 1000 mg na dobę w połączeniu z tabletkami antykoncepcyjnymi doprowadza do wzrostu poziomu estrogenu we krwi, co może spotęgować efekty uboczne jego działania. Chodzi tutaj o dolegliwości ze strony pęcherza żółciowego, wzdęcia, nudności wymioty czy infekcje pochwy spowodowane drożdżakami. Przyjmowanie wysokich dawek witaminy C zwiększa też toksyczność oraz efekty uboczne preparatów żelaza i antybiotyków.

Jak nie przedawkować witaminy C?

Witaminę C bardzo trudno jest przedawkować, jeśli przyjmuje się ją tylko i wyłącznie z naturalnych źródeł. Jest to praktycznie niemożliwe, gdyż człowiek nie jest w stanie spożyć aż tak dużych ilości owoców i warzyw. Jedna tabletka witaminy C 1000 zapewnia organizmowi tyle kwasu askorbinowego co na przykład 20 kg jabłek. Co ważne, w owocach i warzywach zawartość kwasu askorbinowego jest różna. Warto sięgać po witaminę C, gdyż jest dla organizmu niezwykle cenną substancją. Najlepiej jednak wybierać tą z naturalnych źródeł. Oczywiście suplementacja też jest dobrym wyjściem, jednak należy zawsze przyjmować takie preparaty zgodnie z zaleceniami producenta. Przekraczanie dozwolonych dawek nie jest wskazane.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *