Deficyt kaloryczny – czym jest i jak go stosować?

Proces odchudzania to niezwykle trudne zadanie, które może zakończyć się sukcesem jedynie przy rozsądnym i zrównoważonym prowadzeniu. Radykalne głodówki, suplementy na odchudzanie, detoksy i diety cud to jedynie ogromny bodziec stresowy dla organizmu, który w zdecydowanej większości prowadzi do napadów głodu i obżarstwa, zaburzeń odżywiania oraz problemów natury psychicznej. Jedynym potwierdzonym naukowo sposobem na pozbycie się nadmiaru kilogramów jest stosowanie umiarkowanego deficytu kalorycznego.

Czym jest zapotrzebowanie energetyczne organizmu?

Organizm wydatkuje energię do wszystkich procesów życiowych. Nawet w całkowitym bezruchu w komórkach ciała zachodzi wiele przemian wymagających zasobów energetycznych. Zapotrzebowanie w całkowitym spoczynku, w stanie komfortu psychicznego i fizycznego nazywane jest PPM – podstawową przemianą materii. Dodając do tego energię spożytkowaną podczas codziennych czynności otrzymujemy CPM – całkowitą przemianę materii. Do obliczenia jej wartości stosuje się kalkulatory wykorzystujące specjalnie opracowane wzory uwzględniające płeć, wiek, wzrost, wagę i współczynnik aktywności fizycznej. Kalkulatory takie dostępne są w internecie.

Deficyt kaloryczny jedynym sposobem na odchudzanie

Jeśli dostarczymy naszemu organizmowi mniej kalorii niż wydatkuje on podczas codziennego funkcjonowania, komórki zaczną pozyskiwać energię z zapasów zgromadzonych głównie w postaci tkanki tłuszczowej. To właśnie ten efekt jest pożądany w procesie odchudzania.
Różnica pomiędzy CPM, a ilością spożywanych kalorii nazywana jest deficytem kalorycznym.

Bezpieczne dla zdrowia jest stosowanie deficytu kalorycznego wynoszącego 10-20% całkowitego zapotrzebowania. Większe ograniczenie spożycia kalorii negatywnie wpływa na organizm zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Może prowadzić do zaburzeń hormonalnych oraz zaburzeń odżywiania. Dodatkowo długotrwałe głodzenie się znacznie utrudnia wytrwanie w diecie i uniemożliwia osiągnięcie pożądanych rezultatów.

Deficyt kaloryczny w praktyce

Deficyt kaloryczny to po prostu spożywanie mniejszej ilości kalorii niż wynosi nasze zapotrzebowanie energetyczne. Przykładowo, przy zapotrzebowaniu 2000 kcal, zrównoważone dieta odchudzająca ryżowa powinna dostarczać 1600 – 1800kcal dziennie. Kaloryczność diety na analogicznych zasadach można rozpatrywać także w skali tygodnia, jeśli np. w weekend lubimy pozwolić sobie na dodatkowy kawałek ciasta. Wtedy na sobotę lub niedzielę możemy przeznaczyć 2000 kcal, a w dwa następne dni zmniejszyć kaloryczność diety o 100 kcal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *